تاثیر ویروس کرونا بر صنایع آب و فاضلاب

Category: مقالات علمی

دلیل نام­‌گذاری ویروس کرونا وجود تاج­‌هایی که برروی سطح آنهاست و در زبان لاتین crown گفته می‌­شود، است. با توجه به اینکه امروزه سازمان بهداشت جهانی WHO از این ویروس به عنوان دشمن شماره یک یاد می­کند، برای متخصصان آب و فاضلاب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. (چه آبی که تصفیه شده در دسترس مردم قرار می­‌گیرد و چه فاضلابی که همین مردم در جامعه کرونایی تولید می­‌کند)

از آنجايی‌که ماندگاری این ویروس زیاد است بنابراین سیستم‌­های مدرن تصفیه مي‌توانند نقش مهمي در حفاظت بهداشت عمومی ایفا کنند. درحال حاضر 7 نوع کرونا ویروس باعث آلودگی و بیماری می­‌شود که دو نوع قدیمی آن مرس و سارس بوده که از 20 سال پیش تاکنون پدیدار شده‌اند. کووید 19جدید بوده و نسبت به سایر ویروس‌­ها مقاوم­‌تر است.

با توجه به شرایط ذکر شده آیا باید نگران ویروس در صنعت تصفیه آب باشیم یا خیر؟

جواب این سوال شفاف است در صورت احتیاطات لازم، گندزدایی مداوم و درنظر گرفتن ملاحظات خطر، نگرانی خاصی وجود ندارد. مقاومت کرونا ویروس نسبت به سایر میکروارگانیسم­‌ها مثل اشرشیاکلی و پلی­ویروس­‌ها در برابر تصفیه هنوز مشخص نیست، اما مطالعات دانشگاه ایرزونا در سال 2008 مشخص کرده است که بقای این ویروس وابسته به دما است و در دماهای پایین­‌تر مقاوم‌­تر است بنابراین انتظار می­رود در فاضلاب خام و آب­های سطحی در فصول گرم­تر کاهش یابد.

نحوه انتقال کرونا ویروس:

ویروس­‌های انسانی در محیط­زیست تکثیر پیدا نمی­‌کنند. اما یافته­ها نشان داده که ویروس کرونا توانایی زنده ماندن خود در محیط­‌های آبی و فاضلاب و زباله را حفظ می‌­کند و کووید 19 می‌­تواند از طریق فاضلاب انسانی منتقل شود. در صورت بروز همه‌­گیری ویروس، دقت در صنایع تصفیه فاضلاب نیز بالاتر می‌­رود. زیرا این پساب­‌های تصفیه شده روی آبیاری فضای سبز و حتی آب آشامیدنی موثر می‌­باشند، لذا تصفیه فاضلاب می­‌تواند در کاهش ویروس کرونا موثر واقع شود.

با توجه به تکثیر این ویروس در محیط­‌های آبی، اپراتور تصفیه­‌خانه­‌های آب و مجموعه‌­های تفریحی آبی ارزیابی ریسک و آنالیز کیفی آب را باید در الویت قرار دهند. شایان ذکر است که گندزدایی آب با کلر راه موثری جهت جلوگیری از انتشار کرونا است.

بطور معمول فاضلاب­‌ها توسط شبکه­‌های جمع‌­آوری فاضلابی که شامل فاضلاب خانگی مناطق آلوده و فاضلاب بیمارستان‌­هایی که بیماران کرونایی دارند، جمع آوری می­‌شوند. این فاضلاب­‌ها پس از انتقال به تصفیه­‌خانه و احتمال اینکه غلظت ویروس فاضلاب بیشتر شده باشد از فرآیندهای مختلف تصفیه فاضلاب عبورکرده، گندزدایی شده و تصفیه می‌­شود. تصفیه ثانویه فاضلاب تا 90% در کاهش ویروس موثر است، اما فرایندهای اصلی غیر فعال­‌سازی ویروس‌­ها در فاضلاب، گندزدایی شیمیایی مثل کلریناسیون و اشعه UV است. همچنین، تصفیه‌­خانه­‌های آب سطحی آلوده به فاضلاب در تأمین آب خام هنگام شیوع کرونا بسیار حساس است.

ویروس کرونا در معرض چندین غیرفعال کننده بالقوه مثل نور خورشید، مواد شیمیایی اکسیداتیو و دمای بالا قراردارند که بسیار نسبت به گندزداهای رایج آب حساس است و در برابر این عوامل غیرفعال می­‌شوند.

دستورالعمل­‌های مربوط به کیفیت آب آشامیدنی کانادا نشان می­‌دهد که تصفیه متداول آب و گندزدایی با کلر و بررسی (کدورت، گندزدایی، pH، دما) باعث کنترل ویروس می­‌گردد. مثلاً فیلتراسیون باعث از بین رفتن 99% ویروس می‌­شود که این فرایند فقط یکی از چندین فرایند موثر در کنترل ویروس است.

روی­‌ هم‌­ رفته به دلیل غلظت کم این ویروس درفاضلاب شهری و حساسیت بالای آن به تخریب در محیط‌­های آبی، تهدیدی عمده برای آب و فاضلاب محسوب نمی­‌شود. بر اساس خط­مشی جدید OSHA که از معتبرترین استانداردهای جهانی است هیچ مدرک خاصی جهت محافظت اختصاصی کارمندان برای کووید 19 در عملیات تصفیه فاضلاب وجود ندارد، کارشناسان بهداشت جهانی نیز مراقبت­‌های اولیه و اطلاع­‌رسانی در جامعه و همکاری مردم در کنترل کرونا ویروس را موثر داشته­‌اند و این یعنی برای کسانی که در این زمینه کار می­‌کنند خطر خاصی وجود ندارد و بدون دغدغه می‌­توانند به عملیات تصفیه آب و فاضلاب بپردازند.

 

مترجم معصومه کرامتی مسئول بهداشت محیط بیمارستان تندیس

برگرفته از سایت water online