گزارش تصویری جراحی بیمار سینداکتیلی انگشتان دست دربیمارستان تندیس

Category: اخبار

از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی دست, سینداکتیلی یا چسبندگی مادرزادی انگشتان دست است که دو یاچند انگشت به صورت کامل (تمام فضای بین دو انگشت) و یا ناکامل ( بخشی از فضای بین دو انگشت) به هم چسبیده‌اند. در نیمی از موارد چسبندگی بین دو انگشت میانی رخ می‌دهد.از شایع‌ترین ناهنجاری‌های مادرزادی دست, سینداکتیلی یا چسبندگی مادرزادی انگشتان دست است که دو یاچند انگشت به صورت کامل (تمام فضای بین دو انگشت) و یا ناکامل ( بخشی از فضای بین دو انگشت) به هم چسبیده‌اند. در نیمی از موارد چسبندگی بین دو انگشت میانی رخ می‌دهد.


از هر دو هزار تولد یک مورد با این ناهنجاری متولد می‌شود, پسرها دو برابر دخترها دچار این مشکل می‌شوند. دست جنین ابتدا مانند باله ماهی پیوسته است. در هفته هفتم زندگی جنینی شیارهایی ایجاد می‌شود و به تدریج انگشتان متمایز می‌شوند. اختلال در تشکیل این شیارها باعث بروز این ناهنجاری می‌شود. این که چرا ایجاد این شیارها دچار اختلال می‌شود هنوز به روشنی مشخص نیست. دیده شده والدینی که با انگشتان به هم چسبیده به دنیا آمده‌اند بیشتر ممکن است این ناهنجاری در فرزندانشان دیده شود. شکل و وسعت چسبندگی در انگشتان فرزند الزاماشبیه به ناهنجاری در والدین نیست. می‌تواند خفیف‌تر یا شدیدتر اتفاق بیفتد.


این مشکل بلافاصله پس از تولد قابل تشخیص است حتی درمواردی در سونوگرافی‌های قبل از تولد قابل رویت است. معمولا برای نوزاد دردی ایجاد نمی‌کندمگر این که شکل قرار گرفتن ناخن‌ها طوری باشد که رشدشان برای انگشت مجاور مزاحمت ایجاد کند. به هر حال بهتر است مخصوصا اگر بین انگشتانی باطول متفاوت اتفاق افتاده تا یک سالگی تحت درمان جراحی قرار گیرد زیرا در رشد متناسب انگشتان اختلال ایجاد می‌کند.

تصاویر متعلق به جراحی‌ای است که توسط آقای دکتر سعید توکلی در تندیس انجام شده. بیمار پسربچه‌ای ۲۶ ماهه است که با چسبندگی دو انگشت میانی مراجعه کرده. مسیر برش طبق خطوط مشخص شده است. دلیل انجام این برش‌ها این است که امکان به هم رساندن پوست در فضای میانی بین انگشتان بیشتر شود. با وجود این شکل برش معمولا برای پوشش نقاطی به برداشتن پوست از ناحیه‌ی زیر شکم احتیاج است.