گفتگو با دکتر کیانوش شیخ‌الاسلامی

Category: اخبار

سال‌‌های طولانی ایران نبوده‌اند, استادیار دانشگاه‌های شیکاگو و نیوجرسی به تازگی زمانی را برای مداوای بیماران و همچنین تربیت و آموزش دانشجویان تخصص گوش و حلق و بینی در ایران اختصاص داده‌‌. قبل از گفتگو قدری در اینترنت جستجو می‌کنم. در کمال تعجب در محتوای فارسی وب, اطلاعات چندانی در مورد ایشان ثبت نشده و برعکس صفحات فراوانی به زبان‌های دیگر به ایشان اختصاص یافته, بنابراین ازشان خواستم قدری از پیشینه تحصیلی‌شان بگویند.

دوره پزشکی عمومی را کجا گذراندید؟
ایران, در سن ۲۱ سالگی به پایان رساندم, در واقع شاید یکی از جوان‌ترین پزشکان فارغ‌التحصیل در ایران هستم. پس از سربازی و گرفتن گذرنامه راهی ژاپن شدم. از دانشگاه توکیو در علوم اعصاب وفیزیولژی اعصاب در سیستم عصبی شنوایی و تعادلی PHD گرفتم.
به طور خلاصه ماحصل این دوره ابداع روشی تشخیصی‌ست به نام VEMP برای درمان بیماری‌های تعادلی‌ که امروزه رواج پیدا کرده است. همچنین بیماری ” نوروپاتی, ایزوله عصب شنوایی ” را به دایرالمعارف طب دنیا اضافه کردم.
بیماران نوروپاتی, صدا می‌شنوند اما مفهوم آن را متوجه نمی‌شوند. در گذشته تلاش می‌شد, این مشکل را با سمعک حل کنند که بی‌فایده بود. امروزه با کاشت حلزون مشکل مرتفع می‌شود.
بعد از ژاپن راهی امریکا شدم و طی ۵ سال دوره تخصصی گوش و حلق و بینی را گذراندم . پس از آن دوره فوق‌تخصصی جراحی سر و گردن و دوره فوق‌تخصصی بیماری‌های خواب و مجاری تنفسی را گذراندم . فوق‌تخصص جراحی های ترمیمی صورت و دوره استادی جراحی قاعده جمجمه و همچینین استادی جراحی از راه دور, به وسیله ربات را گذراندم.
در ده سال گذشته در بیمارستان‌های دانشگاهی رزیدنت و فلو تربیت می‌کردم. استادیار دانشگاه های شیکاگو و نیوجرسی بودم و سمت‌های مختلفی در آکادمی جراحان امریکا دارم. طی همی سال‌ها به دفعات به ایران سفر کردم و در شهرستان جراحی‌های ترمیمی روی صورت دختران قربانی اسید پاشی و همچنین جراحی‌های برای رفع ناهنجاری‌های مادرزادی گوش و بینی انجام دادم. این حراحی‌ و همچنین کمک به تجهیز بیمارستان شهر میانه, همه به صورت خیریه و رایگان انجام گرفته‌اند. از سال جاری طی سفرهایم به ایران, با دانشگاه علوم پزشکی تهران/ بیمارستان امیراعلم همکاری می‌کنم.

خب این خبر خیلی خوبی‌ست هم برای بیماران و هم دانشجویان. قدری در مورد ویژگی جراحی‌هایتان توضیح دهید.
دنیا به سمت جراحی‌های کم تهاجمی Minimally invasive پیش می‌رود. جراحی‌هایی که با کمترین تخریب بافت نرمال و حفظ بافت‌های طبیعی و با حداقل خون‌ریزی امکان‌پذیر است. در واقع پیشرفت تکنولوژی بسیار به این شکل جراحی‌ قدرت مانور می‌دهد. بیمارستان تندیس را دربخش گوش و حلق و بینی به ابزار مدرن و تخصصی مجهز کرده‌ایم. اینجا جراحی‌هایی مانند ترمیم تیغه‌ بینی, جراحی‌های سینوسی‌, برداشتن تومورهای خوش‌خیم و بدخیم در سروگردن و با روش‌های اندوسکوپی, برداشتن توده‌های خوش‌خیم و بدخیم از غدد بزاقی و تیروئید با دستگاه‌های پیشرفته جراحی و مانیتورینگ عصبی به همین شیوه قابل انجام است.

جراحی ‌های ترمیمی و زیبایی سر و گردن چطور؟
جراحی‌های زیبایی سر و گردن نیز با این روش مدرن انجام می‌شوند, که به نتایجی بهتر و باماندگاری طولانی‌تری بدون تغییر و افت بافت براثر بالا رفتن سن باقی ‌می‌مانند. این نوع جراحی‌ها پیچیده‌ترند, مانند رینوپلاستی‌های مدرن که هم باعث متعادل‌سازی چهره می‌شوند و هم به بهبود تنفس, خواب و کیفیت زندگی بیمارمی‌انجامد.

جراحی‌های Face lift ( پوست کشی) که در لایه‌های عمیق‌تری از بافت صورت انجام می‌شود و تنها پوست کشیده نمی‌شود. این شیوه جراحی به نتایج زیباتر و طبیعی‌تری منتهی می‌شود که برخلاف روش‌های رایج ماندگاری طولانی‌تری دارد.

و از آن مهم‌تر جراحی‌های ترمیمی صورت به دلیل حساسیت ویژه درلایه‌های مختلف انجام می‌شود. در این نمونه بافت درگیر سرطان برداشته شده و علاوه بر انتقال نسج سالم به محل سرطانی برای جلوگری ازتنگی مجاری تنفس بینی, ازغضروف گوش استفاده شده‌است.

این جراحی‌ها درتندیس قابل انجام‌اند؟

بله, کاملا. با توجه به دیدگاه‌های هیئت مدیره و اجرایی, تجهیزاتی که در امریکا برای درمان این بیماری‌ها در ‌اختیار من و همکارانم ‌است, در این بیمارستان فراهم شده و در حال حاضر جراحی‌های پیچیده سر و گردن و زیبایی در تندیس قابل اجراست.

و قدم بعدی ؟
با توجه به تجهیز فوق‌العاده بیمارستان, دعوت به همکاری از سایر فوق‌تخصص‌ها به عنوان دستیار و یا همکار.