loader image

تاثیر ویروس کرونا بر صنایع آب و فاضلاب

Category: مقالات علمی

دلیل نام­‌گذاری ویروس کرونا وجود تاج­‌هایی که برروی سطح آنهاست و در زبان لاتین crown گفته می‌­شود، است. با توجه به اینکه امروزه سازمان بهداشت جهانی WHO از این ویروس به عنوان دشمن شماره یک یاد می­کند، برای متخصصان آب و فاضلاب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. (چه آبی که تصفیه شده در دسترس مردم قرار می­‌گیرد و چه فاضلابی که همین مردم در جامعه کرونایی تولید می­‌کند)

از آنجايی‌که ماندگاری این ویروس زیاد است بنابراین سیستم‌­های مدرن تصفیه مي‌توانند نقش مهمي در حفاظت بهداشت عمومی ایفا کنند. درحال حاضر 7 نوع کرونا ویروس باعث آلودگی و بیماری می­‌شود که دو نوع قدیمی آن مرس و سارس بوده که از 20 سال پیش تاکنون پدیدار شده‌اند. کووید 19جدید بوده و نسبت به سایر ویروس‌­ها مقاوم­‌تر است.

با توجه به شرایط ذکر شده آیا باید نگران ویروس در صنعت تصفیه آب باشیم یا خیر؟

جواب این سوال شفاف است در صورت احتیاطات لازم، گندزدایی مداوم و درنظر گرفتن ملاحظات خطر، نگرانی خاصی وجود ندارد. مقاومت کرونا ویروس نسبت به سایر میکروارگانیسم­‌ها مثل اشرشیاکلی و پلی­ویروس­‌ها در برابر تصفیه هنوز مشخص نیست، اما مطالعات دانشگاه ایرزونا در سال 2008 مشخص کرده است که بقای این ویروس وابسته به دما است و در دماهای پایین­‌تر مقاوم‌­تر است بنابراین انتظار می­رود در فاضلاب خام و آب­های سطحی در فصول گرم­تر کاهش یابد.

نحوه انتقال کرونا ویروس:

ویروس­‌های انسانی در محیط­زیست تکثیر پیدا نمی­‌کنند. اما یافته­ها نشان داده که ویروس کرونا توانایی زنده ماندن خود در محیط­‌های آبی و فاضلاب و زباله را حفظ می‌­کند و کووید 19 می‌­تواند از طریق فاضلاب انسانی منتقل شود. در صورت بروز همه‌­گیری ویروس، دقت در صنایع تصفیه فاضلاب نیز بالاتر می‌­رود. زیرا این پساب­‌های تصفیه شده روی آبیاری فضای سبز و حتی آب آشامیدنی موثر می‌­باشند، لذا تصفیه فاضلاب می­‌تواند در کاهش ویروس کرونا موثر واقع شود.

با توجه به تکثیر این ویروس در محیط­‌های آبی، اپراتور تصفیه­‌خانه­‌های آب و مجموعه‌­های تفریحی آبی ارزیابی ریسک و آنالیز کیفی آب را باید در الویت قرار دهند. شایان ذکر است که گندزدایی آب با کلر راه موثری جهت جلوگیری از انتشار کرونا است.

بطور معمول فاضلاب­‌ها توسط شبکه­‌های جمع‌­آوری فاضلابی که شامل فاضلاب خانگی مناطق آلوده و فاضلاب بیمارستان‌­هایی که بیماران کرونایی دارند، جمع آوری می­‌شوند. این فاضلاب­‌ها پس از انتقال به تصفیه­‌خانه و احتمال اینکه غلظت ویروس فاضلاب بیشتر شده باشد از فرآیندهای مختلف تصفیه فاضلاب عبورکرده، گندزدایی شده و تصفیه می‌­شود. تصفیه ثانویه فاضلاب تا 90% در کاهش ویروس موثر است، اما فرایندهای اصلی غیر فعال­‌سازی ویروس‌­ها در فاضلاب، گندزدایی شیمیایی مثل کلریناسیون و اشعه UV است. همچنین، تصفیه‌­خانه­‌های آب سطحی آلوده به فاضلاب در تأمین آب خام هنگام شیوع کرونا بسیار حساس است.

ویروس کرونا در معرض چندین غیرفعال کننده بالقوه مثل نور خورشید، مواد شیمیایی اکسیداتیو و دمای بالا قراردارند که بسیار نسبت به گندزداهای رایج آب حساس است و در برابر این عوامل غیرفعال می­‌شوند.

دستورالعمل­‌های مربوط به کیفیت آب آشامیدنی کانادا نشان می­‌دهد که تصفیه متداول آب و گندزدایی با کلر و بررسی (کدورت، گندزدایی، pH، دما) باعث کنترل ویروس می­‌گردد. مثلاً فیلتراسیون باعث از بین رفتن 99% ویروس می‌­شود که این فرایند فقط یکی از چندین فرایند موثر در کنترل ویروس است.

روی­‌ هم‌­ رفته به دلیل غلظت کم این ویروس درفاضلاب شهری و حساسیت بالای آن به تخریب در محیط‌­های آبی، تهدیدی عمده برای آب و فاضلاب محسوب نمی­‌شود. بر اساس خط­مشی جدید OSHA که از معتبرترین استانداردهای جهانی است هیچ مدرک خاصی جهت محافظت اختصاصی کارمندان برای کووید 19 در عملیات تصفیه فاضلاب وجود ندارد، کارشناسان بهداشت جهانی نیز مراقبت­‌های اولیه و اطلاع­‌رسانی در جامعه و همکاری مردم در کنترل کرونا ویروس را موثر داشته­‌اند و این یعنی برای کسانی که در این زمینه کار می­‌کنند خطر خاصی وجود ندارد و بدون دغدغه می‌­توانند به عملیات تصفیه آب و فاضلاب بپردازند.

 

مترجم معصومه کرامتی مسئول بهداشت محیط بیمارستان تندیس

برگرفته از سایت water online

Share this post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *