بازگرداندن شنوایی بعد از دو جراحی ناموفق

Category: اخبار

بیمار مرد میانسالی‌ست که با مشکل ترشحات عفونی مکرر , صدای وز وز دائم در گوش و کاهش شنوایی مراجعه کرده است. پیش از این دو بار تحت عمل قرار گرفته اما مسائل به قوت خود باقی‌ست. در بررسی‌ شنوایی سنجی مشخص شد که کاهش شنوایی انتقالی‌ست. (نوعی کاهش شنوایی که به دلیل بروز مشکل در گوش بیرونی یا میانی به وجود می‌آید که از انتقال صحیح صدا به گوش داخلی ممانعت می‌کند) . همچنین تصاویر سی‌تی‌اسکن نشان‌دهنده درگیری وسیع گوش میانی, ماستوئید و شکل‌گیری تومور است. با تشخیص دکتر کیانوش شیخ‌الاسلامی, بیمار برای بار سوم تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد. جراحی برای ترمیم پرده گوش, برداشتن تومور و کیست شکل گرفته, پاکسازی گوش میانی از عفونت و بافتهای التهابی و ترمیم سیستم شنوایی‌ست .

دکتر شیخ‌الاسلامی : در حین جراحی مواجهه با مشکلاتی نشان می‌داد چرا متاسفانه جراحی‌های قبلی موفقیت‌آمیز نبوده! نشانه‌ها حاکی از این بود در اقدام قبلی به جای ورود به حفره ماستوئید جراح به نقطه‌‌ی دیگری ( سیگموئید سینوس ) وارد شده که با وجود وریدهای آن ناحیه, هر گونه آسیب احتمالی بسیار خطرناک است. بعد از عدم دسترسی به ماستوئید, کف حفره میانی جمجمه را باز کرده بودند که گویا آن‌جا هم با خونریزی مواجه شده بنابراین بدون انجام تغییر خاصی تنها به ترمیم پرده گوش اقدام کرده بودند.


پس از باز کردن موضع جراحی, ابتدا سیگموئید سینوس را با یک پیوند غضروفی پوشش داده, پس از ورود به حفره‌ی گوش میانی متوجه شدیم هیچ‌کدام از استخوانچه‌های گوش بیمار وجود ندارد (درجراحی‌های قبلی آسیب دیده) که باعث اختلال در انتقال صدا و کاهش شنوایی بیمار شده است. به کمک بخش کوچکی از غضروف گوش, پروتزی ساخته شد که روی یک استخوانچه‌‌ی باقی‌مانده قرار داده شد. برای بیمار پرده‌ گوش کاملی از غشاهای عضلانی ساخته شده و در گوش قرار گرفت.


متاسفانه در ادامه با توده‌ای در بخش ماستوئید مواجه شدیم که به علت ورود مننژ یا پوشش مغزی در حفره‌ی ماستوئید ایجاد شده بود که برداشته شده, فضایی که بین حفره گوش میانی و مغز ایجاد شده بود ترمیم شد. پس از جراحی با وجود پانسمان و پکینگ گوش بیرونی, بیمار قادر به شنیدن صدای محیط بود که این ما را امیدوار می‌کند مشکل مرتفع شده و امیداریم نیازی به جراحی مجدد وجود نداشته باشد.


دکتر شیخ‌الاسلامی می‌گوید: طبق مشاهدات من, بیشتر فارغ‌التحصیلان دوره تخصصی گوش و حلق و بینی در امریکا و احتمالا ایران از جراحی گوش فاصله می‌گیرند, به همین دلیل فوق تخصص‌های جراحی گوش این درمان‌ها را انجام می‌دهند, این جراحی‌ها بسیار ظریفند, زیر میکروسکوپ با بزرگنمایی ۲۰۰ تا ۳۰۰ برابر انجام می‌شوند. با هر گونه لرزش احتمالی دست امکان آسیب به عصب صورت سیستم شنوایی و تعادلی, عروق بزرگ سر وگردن و مغز وجود دارد.