جراحی رزکسیون توده پایه مغز

Category: اخبار

بیمار خانمی‌ست که پانزده سال‌است، دچار کوردومای پایه مغز و قاعده جمجمه شده و طی این مدت به‌دفعات تحت عمل جراحی و رزکسیون توده قرار گرفته‌است، اما در نهایت توده رشد نموده و به فضاهای صورت و گردن پیش‌روی کرده است.
بیمار سال گذشته در بیمارستانی دانشگاهی در تهران, توسط تیمی با همکاری دکتر شیخ‌الاسلامی جراحی شد. در این جراحی سمت راست از پایه مغز تا ستون فقرات و داخل سینوس گونه‌ای و فضای ساب‌تمپورال پاکسازی شد. پس از این جراحی تنگی نفس و مشکل بلع بیمار مرتفع شد و سمت راست صورت بیمار وضعیت متعادل‌تری پیدا کرد.
اما طی چندماه گذشته, سمت چپ بیمار با رشد و گسترش توده به فضاهای گردن، صورت، سینوس گونه و گوش بیمار، مشکلات متعددی برای بیمار ایجاد کرده بود.
هفته گذشته بیمار تحت عمل جراحی قرار گرفت. در تصاویر جراحی فوق سمت چپ از طریق پشت حلقی با ایجاد شکاف کامی سینوس گونه‌ای، محدوده کف جمجمه تا فضاهای گردنی و ستون فقرات از تومور پاک شد.
گوش راست بیمار شنوایی ندارد. در ماه‌های گذشته گوش سمت چپ بیمار نیز دچار کاهش شنوایی شد. به طوری که برای بهبود کیفیت شنوایی ازسمعک استفاده می‌کرد که منجر به تغییر خاصی نشد، و با توجه به مشکل شنوایی گوش راست او را دچار مشکل و همچین نگرانی فراوانی می‌کرد. دکتر شیخ‌الاسلامی می‌گوید در انتهای جراحی زیر میکروسکوپ گوش‌های بیمار هم مورد بازبینی قرار گرفت. در گوش چپ بیمار ضایعه‌ای استخوانی جلب توجه می‌کرد که باعث تجمع ترشحات گوشی در فضای میانی پرده گوش و این ضایعه استخوانی، کاهش کیفیت شنوایی و بی‌فایده بودن سمعک می‌شد. این ضایعه برداشته شد. به طوری که بلافاصله بعد از عمل در اتاق ریکاوری بیمار قادر به شنیدن صدای های خیلی نرم، مانند سایش انگشتان بود.
بخشی از توده در قسمت بالای پایه‌ مغز و زیر جمجه باقی مانده که به علت حساسیت بالا و خطرات احتمالی، تصمیم گرفته شد فعلا به همان‌صورت باقی بماند. این امکان وجود دارد که باعث برگشت ضایعه شده و بیمار طی سال‌های آینده نیاز به جراحی مجدد پیدا کند. قاعده‌ جمجمه منطقه‌ حساسی‌است، محل گذر عروق و اعصاب و ارگان‌های مهمی‌ست که سر و بدن را به هم مرتبط می‌سازند. رشد هر توده‌ای در این محدوده، عملکرد آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این جراحی‌ها بسیار حساس‌اند، هر صدمه احتمالی می‌تواند تبعات جبران‌ناپریری در پی داشته باشد.
این جراحی در بیمارستان_تندیس توسط دکترشیخ‌الاسلامی انجام شد. متخصص بیهوشی خانم دکتر کمالی.