دیابت نوع 2 در کودکان

Category: مقالات علمی

 

بررسی اجمالی

 

دیابت نوع 2 در کودکان یک بیماری مزمن است که بر نحوه متابولیسم (گلوکز) برای سوخت توسط بدن کودک شما تأثیر می گذارد. بدون درمان، این اختلال باعث تجمع قند در جریان خون می شود که می تواند منجر به عواقب طولانی مدت جدی تری شود.

دیابت نوع 2 بیشتر در بزرگسالان رخ می دهد. در واقع، قبلاً به آن دیابت بزرگسالان می گفتند. اما افزایش تعداد کودکان مبتلا به چاقی منجر به موارد بیشتر دیابت نوع 2 در جوانترها شده است.

کارهای زیادی می توانید برای کمک به مدیریت یا پیشگیری از دیابت نوع 2 در کودک خود انجام دهید. کودک خود را به خوردن غذاهای سالم، فعالیت بدنی زیاد و حفظ وزن مناسب تشویق کنید. اگر تغذیه سالم و ورزش برای کنترل دیابت نوع 2 کافی نباشد، ممکن است نیاز به داروی خوراکی یا درمان با انسولین باشد.

 

علائم

 

دیابت نوع 2 در کودکان ممکن است به تدریج ایجاد شود که علائم قابل توجهی وجود نداشته باشد. گاهی اوقات، این اختلال در طی یک معاینه معمول تشخیص داده می شود.

برخی از کودکان ممکن است این علائم و نشانه ها را در نتیجه قند بیش از حد در جریان خون خود تجربه کنند:

افزایش تشنگی

تکرر ادرار

افزایش گرسنگی

خستگی

تاری دید

نواحی تیره پوست، اغلب در اطراف گردن یا در زیر بغل و کشاله ران

کاهش وزن ناخواسته، اگرچه این کاهش در کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 کمتر از کودکان مبتلا به دیابت نوع 1 است.

عفونت های مکرر

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

در صورت مشاهده هر یک از علائم یا نشانه های دیابت نوع 2 به ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی فرزند خود مراجعه کنید. تشخیص داده نشده، این بیماری می تواند آسیب جدی ایجاد کند.

غربالگری دیابت برای کودکانی که شروع به بلوغ کرده اند یا حداقل 10 سال دارند، دارای اضافه وزن یا چاق هستند و حداقل یک عامل خطر دیگر برای دیابت نوع 2 دارند توصیه می شود.

 

علل

 

علت دقیق دیابت نوع 2 ناشناخته است. اما به نظر می رسد سابقه خانوادگی و ژنتیک نقش مهمی را ایفا می کنند. آنچه واضح است این است که کودکان مبتلا به دیابت نوع 2 نمی توانند قند (گلوکز) را به درستی متابولیسم کنند.

بیشترین  قند موجود در بدن از غذا تامین می شود. وقتی غذا هضم می شود، قند وارد جریان خون می شود. انسولین اجازه می دهد تا قند وارد سلول ها شود – و میزان قند خون را کاهش می دهد.

انسولین توسط غده ای که در پشت معده قرار دارد به نام پانکراس تولید می شود. پانکراس هنگام خوردن غذا انسولین را به خون می فرستد. هنگامی که سطح قند خون شروع به کاهش می کند، پانکراس ترشح انسولین در خون را کند می کند.

 

هنگامی که کودک شما دیابت نوع 2 دارد، این روند به خوبی کار نمی کند. در نتیجه، به جای سوخت رسانی به سلول ها، قند در جریان خون کودک شما جمع می شود. این می تواند اتفاق بیفتد زیرا:

ممکن است پانکراس انسولین کافی تولید نکند.

سلول ها در برابر انسولین مقاوم می شوند و اجازه ورود قند زیادی را نمی دهند.

عوامل خطر

 

محققان به طور کامل درک نمی کنند که چرا برخی از کودکان به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند و برخی دیگر به دیابت مبتلا نمی شوند، حتی اگر آنها عوامل خطر مشابهی داشته باشند. با این حال، واضح است که برخی عوامل خطر را افزایش می دهند، از جمله:

وزن. اضافه وزن یک عامل خطر قوی برای دیابت نوع 2 در کودکان است. هرچه بافت چربی کودکان بیشتر باشد – به ویژه در داخل و بین ماهیچه و پوست اطراف شکم – سلول های بدن آنها در برابر انسولین مقاوم تر می شوند.

عدم تحرک. هر چه کودکان تحرک کمتری داشته باشند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در آنها بیشتر است.

رژیم غذایی. خوردن گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین شده با قند با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است.

سابقه خانوادگی. اگر والدین یا خواهر و برادری مبتلا به این بیماری باشند، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در کودکان افزایش می یابد.

نژاد یا قومیت. اگرچه مشخص نیست که چرا، برخی از افراد – از جمله سیاه پوستان، اسپانیایی تبارها، سرخپوستان آمریکایی و آمریکایی های آسیایی – بیشتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

سن و جنس. بسیاری از کودکان در اوایل نوجوانی به دیابت نوع 2 مبتلا می شوند، اما ممکن است در هر سنی رخ دهد. احتمال ابتلای دختران نوجوان به دیابت نوع 2 بیشتر از پسران نوجوان است.

دیابت بارداری مادر. کودکان متولد شده از زنانی که در دوران بارداری دیابت بارداری داشتند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

وزن کم. هنگام تولد یا زایمان زودرس. داشتن وزن کم هنگام تولد با خطر بالاتر ابتلا به دیابت نوع 2 مرتبط است. نوزادانی که نارس متولد می شوند – قبل از هفته 39 تا 42 بارداری – بیشتر در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 2 هستند.

دیابت نوع 2 در کودکان اغلب با سندرم متابولیک و سندرم تخمدان پلی کیستیک همراه است.

 

سندرم متابولیک

 

هنگامی که شرایط خاصی با چاقی رخ می دهد، با مقاومت به انسولین همراه است و می تواند خطر ابتلا به دیابت – و بیماری قلبی و سکته را افزایش دهد. ترکیبی از شرایط زیر اغلب سندرم متابولیک نامیده می شود:

فشار خون بالا

سطوح پایین لیپوپروتئین های با چگالی بالا (HDL) “کلسترول خوب”

تری گلیسیرید بالا

سطح قند خون بالا

سایز دور کمر بزرگ

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) زنان جوان را بعد از بلوغ مبتلا می کند. سندرم تخمدان پلی کیستیک در اثر عدم تعادل هورمون ها ایجاد می شود و در نتیجه علائمی مانند افزایش وزن، دوره های قاعدگی نامنظم و موهای زائد صورت و بدن ایجاد می شود. افراد مبتلا به PCOS اغلب مشکلاتی در متابولیسم دارند که می تواند منجر به مقاومت به انسولین و دیابت نوع 2 شود.

 

عوارض

دیابت نوع 2 می تواند تقریباً بر هر اندام بدن کودک شما از جمله رگ های خونی، اعصاب، چشم ها و کلیه ها تأثیر بگذارد. عوارض دراز مدت دیابت نوع 2 به تدریج در طی سالیان متمادی ایجاد می شود. در نهایت، عوارض دیابت ممکن است شدید یا حتی تهدید کننده زندگی باشد.

 

 

عوارض دیابت نوع 2 به قند خون بالا مربوط می شود و شامل:

کلسترول بالا

بیماری قلبی و عروقی

سکته مغزی

آسیب عصبی

بیماری کلیوی

بیماری چشم، از جمله نابینایی

 

نگه داشتن سطح قند خون کودک در بیشتر مواقع نزدیک به محدوده استاندارد می تواند خطر این عوارض را به طور چشمگیری کاهش دهد. شما می توانید به کودک خود در پیشگیری از عوارض دیابت کمک کنید:

برای حفظ قند خون تا حد امکان با کودکان خود تمرین کنید تا سطح قند خون را تا حد امکان در شرایط مطلوب نگه دارند.

اهمیت تغذیه سالم و شرکت در فعالیت بدنی منظم را به کودک خود آموزش دهید.

برنامه ریزی ویزیت منظم با تیم درمان دیابت فرزندتان.

 

جلوگیری

انتخاب سبک زندگی سالم می تواند به پیشگیری از دیابت نوع 2 در کودکان کمک کند. فرزندتان را تشویق کنید تا:

غذاهای سالم بخورد. به کودک خود غذاهای کم چربی وکم کالری بدهید. روی میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید. تلاش کنید تا با تنوع از خستگی جلوگیری کنید.

فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. فرزندتان را تشویق کنید تا فعال شود. فرزند خود را برای یک تیم ورزشی یا کلاس های رقص ثبت نام کنید.

 

بهتر است، آن را به یک امر خانوادگی تبدیل کنید. انتخاب های سبک زندگی که می تواند به پیشگیری از دیابت نوع 2 در کودکان کمک کند، می تواند همین کار را برای بزرگسالان نیز انجام دهد.