فشار خون بالا(علائم و عوارض)

Category: مقالات علمی

 بررسی اجمالی

 

فشار خون بالا، فشار خونی است که کمی بالاتر از آن چیزی است که ایده آل در نظر گرفته می شود.

فشار خون بر حسب میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) اندازه گیری می شود. کالج قلب و عروق آمریکا و انجمن قلب آمریکا فشار خون را به چهار دسته کلی تقسیم می کنند:

 

فشار خون طبیعی. فشار خون 80/120 میلی متر جیوه (میلی متر جیوه) یا کمتر است

فشار خون بالا. عدد بالایی بین 120 تا 129 میلی متر جیوه و عدد پایینی زیر (نه بالاتر) 80 میلی متر جیوه است.

مرحله 1 فشار خون بالا عدد بالایی بین 130 تا 139 میلی متر جیوه یا عدد پایینی بین 80 تا 89 میلی متر جیوه است.

مرحله 2 فشار خون بالا عدد بالایی 140 میلی متر جیوه یا بالاتر یا عدد پایینی 90 میلی متر جیوه یا بالاتر است.

 

فشار خون بالا یک دسته بندی در نظر گرفته می شود، نه یک بیماری واقعی مانند فشار خون بالا (فشار خون). اما فشار خون بالا به مرور زمان بدتر می شود مگر اینکه به درستی مدیریت شود. به همین دلیل مهم است که به طور منظم فشار خون خود را چک و کنترل کنید. عادات سبک زندگی سالم، مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، می تواند به پیشگیری و کنترل فشار خون بالا (فشار خون) کمک کند.

افزایش فشار خون و فشار خون بالا خطر حملات قلبی و سکته را افزایش می دهد.دربرخی از تحقیقات گفته می شود که افزایش طولانی مدت فشار خون می‌تواند منجر به تغییراتی در حافظه، زبان، تفکر یا قضاوت (زوال شناختی) شود.

 

علائم

فشار خون بالا علائمی ایجاد نمی کند. تنها راه تشخیص آن، بررسی منظم فشار خون است. هنگام مراجعه به پزشک خود فشار خون خود را اندازه گیری کنید. همچنین می توانید آن را در خانه با دستگاه سنجش فشار خون خانگی بررسی کنید.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد:

فشار خون کودک باید در طول قرار ملاقات های معمولی که از 3 سالگی شروع می شود بررسی شود. اگر کودک فشار خون بالا دارد، باید در هر قرار ملاقات بعدی اندازه گیری شود.

بزرگسالان 18 ساله و بالاتر باید حداقل هر دو سال یکبار فشار خون را چک کنند. اگر فشار خون بالا یا سایر عوامل خطر بیماری قلبی دارید، ممکن است شما یا فرزندتان به معاینات مکرر نیاز داشته باشید.

 

علل

 

هر چیزی که باعث افزایش فشار بر روی دیواره شریان ها شود می تواند منجر به افزایش فشار خون شود. تجمع چربی، کلسترول و سایر مواد در داخل و روی دیواره شریان (آترواسکلروز) می تواند باعث افزایش فشار خون شود. اما برعکس آن نیزامکان پذیر است. فشار خون بالا می تواند باعث گرفتگی شرایین شود.

 

گاهی اوقات، علت افزایش یا فشار خون بالا مشخص نمی شود.

 

شرایط و داروهایی که می توانند باعث افزایش فشار خون شوند عبارتند از:

اختلالات غده فوق کلیوی

مشکل قلبی که بر عروق خونی موجود در بدو تولد تأثیر می گذارد (نقص مادرزادی قلب)

مواد مخدر غیرقانونی مانند کوکائین وآمفتامین ها

بیماری کلیوی

آپنه انسدادی خواب

برخی از داروها، از جمله قرص های ضد بارداری، داروهای سرماخوردگی و سینوس، مسکن های بدون نسخه حاوی کافئین و برخی از داروهای تجویزی

عوامل خطر

هر کسی ممکن است فشار خون بالا داشته باشد، حتی کودکان

 

عوامل خطر افزایش فشار خون عبارتند از:

 

 چاقی یا اضافه وزن. چاقی احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش می دهد. فشار خون بالا یک عامل خطر برای بیماری قلبی و سکته است.

سابقه خانوادگی فشار خون بالا. اگر والدین یا خواهر و برادری با این عارضه دارید، احتمال ابتلا به فشار خون بالا بیشتر است.

عدم تحرک بدنی. ورزش نکردن باعث افزایش وزن می شود. افزایش وزن خطر افزایش فشار خون را افزایش می دهد.

رژیم غذایی پر نمک (سدیم) یا کم پتاسیم. سدیم و پتاسیم دو ماده مغذی هستند که بدن برای کنترل فشار خون به آنها نیاز دارد. اگر در رژیم غذایی خود سدیم بیش از حد یا پتاسیم بسیار کم داشته باشید، ممکن است دچار افزایش فشار خون شوید.

مصرف تنباکو. کشیدن سیگار، جویدن تنباکو یا قرار گرفتن در اطراف دود (دود دود) می تواند فشار خون را افزایش دهد.

نوشیدن بیش از حد الکل. مصرف الکل با افزایش فشار خون به خصوص در مردان مرتبط است

برخی شرایط مزمن بیماری کلیوی، دیابت و آپنه خواب، از جمله، می توانند خطر افزایش فشار خون را افزایش دهند.

سن. به سادگی افزایش سن خطر افزایش فشار خون را افزایش می دهد.

نژاد. فشار خون بالا به ویژه در میان سیاه پوستان شایع است و معمولا در سنین پایین تر از افراد سفید پوست ایجاد می شود.

 

اگرچه فشار خون بالا و فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، کودکان نیز ممکن است به آن مبتلا شوند. برای برخی از کودکان، مشکلات کلیوی یا قلبی می تواند باعث فشار خون بالا شود. عادات بد سبک زندگی، مانند رژیم غذایی ناسالم، چاقی و ورزش نکردن، به افزایش فشار خون در کودکان کمک می کند.

 

عوارض

فشار خون بالا می تواند بدتر شود و به عنوان یک وضعیت سلامتی (فشار خون بالا) در طولانی مدت به فشار خون بالا تبدیل شود. فشار خون بالا می تواند به اندام های بدن آسیب برساند. خطر حملات قلبی، نارسایی قلبی، سکته مغزی، آنوریسم و نارسایی کلیه را افزایش می دهد.

 

جلوگیری

همان تغییرات سبک زندگی سالم که برای درمان فشار خون بالا توصیه می شود نیز به پیشگیری از آن کمک می کند. غذاهای سالم بخورید، نمک کمتری مصرف کنید، سیگار نکشید، به طور منظم ورزش کنید، وزن مناسبی داشته باشید، از الکل اجتناب کنید یا آن را محدود کنید، و استرس را مدیریت کنید.