چقدر می‌توان با یک توده سر و گردن مدارا کرد و به پزشک مراجعه نکرد؟

Category: مقالات علمی

بیمار زن میانسالی‌ است با توده‌‌‌‌ای قدیمی در گردن که اخیرا رشد آن سرعت گرفته است, بیمار به علت درد و تغییراتی در سمت راست صورت و فلج ناقص لب و اختلال در تکلم به مراکز درمانی دیگری مراجعه کرده, در بیوبسی انجام شده بافت نمونه از مرکز توده برداشته شده که حاوی نسج مرده و غیر قابل اتکا برای تشخیص ماهیت بافت توده بود. بیمار با تشخیص احتمالی سرطان به بیمارستان تندیس مراجعه کرد و برای برداشتن کامل توده در صورت امکان و یا نمونه‌بردای با پذیرش ریسک صدمه دائمی به عصب صورت تحت عمل جراحی قرار گرفت .


دکتر شیخ‌الاسلامی درباره این عمل جراحی می‌گوید: جراحی با یک برش معمولی آغاز شد که در همان ابتدا با نفود توده در پوست مواجه شدیم. بخشی از پوست برداشته شد. حین آزاد کردن توده متوجه شدیم اعصاب مهم این منطقه عصب زبانی, عصب پشت حلقی, عصب شانه, عصب دیافراگم و معده , شریان کاروتید همگی با توده درگیرند که طی پروسه‌ای نسبتا طولانی یک به یک از توده جدا شدند. این پاک‌سازی با در نظر گرفتن حاشیه‌ای امن انجام شد و در انتها متوجه شدیم که تومور به ورید بزرگ گردنی / ژوگولار نیز نفوذ کرده که متاسفانه برداشتن ورید به همراه تومور اجتناب ناپذیر بود . طی خارج کردن تومور متوجه شکل غیر عادی غدد لنفاوی در گردن و زیر چانه شدیم , بنا به ضرورت این منطفه را به صورت کامل پاک شد و در انتها هیچ نشانه‌ای از تومور یا غدد لنفاوی مشکوک در گردن دیده نشد .


با توجه به احتمال سرطانی بودن توده و وسعت درگیری بافت‌های مجاور و اندازه تومور, بیمار کاندید شیمی درمانی یا پرتو درمانی یا هردو خواهد بود. امیدواریم با انجام این درمان‌های تکمیلی امکان بازگشت یا شدت گرفتن بیماری به حداقل برسد. دکتر شیخ‌الاسلامی در انتها تاکید می‌کند هر توده گردنی, در هر سنی پس ازچند هفته, باید بررسی شود.چه با بروز درد و چه بی‌درد. مخصوصا برای مصرف کنندگان دخانیات و حتی کسانی که تنباکو می‌جوند.